پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251055
تيغ واردات ماشين آلات کره‌اي بر گلوي هپکو/ آيا زور دولت به وارداتچي‌ها نمي‌رسد؟!
تاریخ انتشار : 1400/08/04 09:19:27
نمایش : 1271
چندي قبل بود که واردات محصولات لوازم خانگي کره اي با تدبير رهبر انقلاب در راستاي حمايت از توليدکنندگان داخلي ممنوع اعلام شد اما اينک واردات ماشين آلات سنگين راهسازي از اين کشور تلاش ها براي رونق توليد در يکي از بزرگترين واحدهاي صنعتي کشور را هدف گرفته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از ديارآفتاب؛ اين روزها در حالي که خبر هايي از روشن شدن مجدد چراغ توليد در هپکو به گوش مي رسد اما در عين حال تهديدي به نام واردات همچنان بر سر اين شرکت سايه انداخته و شواهد و قرائن نشان مي دهد که بنظر تا به اين لحظه اين وارداتچي ها هستند که با زور و قدرت لابي کماکان در برابر اراده کارگران مظلوم هپکو صف آرايي مي کنند.

در پي انتشار تصاويري طي ماه ها و هفته هاي گذشته از واردات انواع ماشين آلات راهسازي و معدني از جمله دامپتراک و بيل هاي مکانيکي امروز نيز فيلمي از اسکله بندر شهيد رجايي به دست خبرنگار ديارآفتاب رسيده که نشان مي دهد يکي از ماشين آلات پرکاربرد در زمينه هاي مختلف عمراني در حال وارد شدن به کشور است.
 
اين لودرهاي وارداتي متعلق به يک شرکت کره اي به نام دوسان (DOOSAN) هستند که بر اساس شواهد موجود در فيلم از طريق يک شرکت واردکننده به صورت واسطه اي وارد مي شوند.
 
اما با وجود اينکه کره جنوبي با رفتارهاي خصمانه سال هاست تحت عناوين و بهانه هايي همچون تحريم ميلياردها دلار از سرمايه هاي ايران را بلوکه کرده است با اين حال واردات محصولات کره اي همچنان ادامه دارد و نه تنها سئول اراده اي براي آزادسازيي دارايي بلوکه شده ايران نشان نمي دهد بلکه واردکنندگان ميليون ها دلار ارز کشور را به جيب آنها سرازير مي  کنند.
 
در همين راستا چندي قبل بود که طي دستوري از سوي مقام معظم رهبري و در راستاي حمايت از توليدکنندگان داخلي واردات کليه محصولات لوارم خانگي کره اي به کشور ممنوع اعلام شد، مسئله اي که نشان دهنده تدبير رهبري در راستاي حمايت از توليدات داخلي در سال «توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي» و جامه عمل پوشاندن به شعار سال است و مي طلبد متوليان امر با سرلوحه قراردادن اين دستور در تمامي حوزه ها براي پويايي شرکت هاي توليد کننده داخلي گام بردارند.
 
با اين حال اما جاي تعجب است در حالي که وزارت صمت به عنوان متولي امر تجارت خارجي به خصوص واردات مي تواند با يک ابلاغ به مبادي ورودي گمرکي کشور بر مسئله واردات اعمال مديريت کند اما همچنان اين مانع بزرگ پيش پاي توليدکنندگان داخلي از جمله هپکويي قرار دارد که بعد از سال ها رکود اينک با نگاهي به آينده به دنبال جذب مشتري و قد علم کردن است.
 
اين حجم از تعلل و بي تفاوتي نسبت به واردات بي رويه محصولاتي که توان توليد داخلي آن ها در وجود دارد و بارها مورد تأکيد متخصصان قرار گرفته است و شرکتي همچون هپکو پيش تر آن را به ثبت رسانده است نشان مي دهد براي پي بردن به بسياري از مسائل بايد جايي به جز مبادي ورودي و گمرکات کشور را زير ذره بين قرار داد و شايد اين لابي هاي گسترده و برخي تعارض منافع هستند که جرئت پا پس نکشيدن را به وارداتچي ها مي دهد.
 
حجت الاسلام عليرضا سليمي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز چندي قبل در گفتگو با ديارآفتاب در رابطه آسيب هاي ناشي از واردات به شرکت هپکو گفت: براي راه انداختن هپکو نياز نيست کار خاصي بکنند بلکه نبايد در حوزه ماشين‌آلاتي که هپکو توليد مي‌کند اجازه واردات داده شود.
 
وي تصريح کرد: هپکو يکي از ده‌ها صنعت ماست که با مشکل مواجه است، متأسفانه مافيايي شکل‌گرفته و يک سر اين مافيا و اژدهاي هفت‌سر واردات در برخي سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي است که از آنجا هم پشتيباني مي‌شود لذا بايد هفت‌سر اين اژدها را قطع کرد.
 
کمتر کسي است که نداند واردات ماشين آلات راهسازي و معدني به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طي سال هاي اخير ضربات بسيار سنگيني را به شرکت هپکو وارد کرده است به طوري که ميزان توليدات اين مجموعه صنعتي که بزرگترين و تنها توليد کننده تجهيزات سنگين خاورميانه لقب دارد از توليد سالانه از قريب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به توليد تقريباً صفر در سال ۹۹ رسيد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html